18 January 2012

Rafieq Amsyar melihat dunia...


Assalamualaikum...

Ibu Amsyar kembali menulis entri...kali ni nk update pengalaman pertama melahirkan Amsyar...pengalaman yg xmungkin d lupakan sampai bila-bila...

Klu ikut EDD tarikh Amsyar lahir ialah 20 Oct 2011...sehari sblm tarikh lahir papa dia..sblm ni dok pk oh alangkah bestnya klu Amsyar share tarikh lahir yg sama ngn papa dia...itu kalau...tp org selalu ckp baby 1st akn awal...bila melihatkan kwn2 & cousins yg melahirkan bby awal dr due date...ermmm..19 sept aku balik kg as a preparation nk bersalin kt kg..maka d sebabkn time tu aku surirumah sepenuh masa aku pn balik awal...niat d hati nk rehat puas2 kt kg b4 deliver..sempat lg la berjalan ke sana sini mencari barang2 baby yg masih kurang...kira ligat jugak la aku ni bjln sana sini wpun tgh sarat...kdg2 br perasan sakitnya pinggang bl jln @ berdiri lama2...niat tu nak aktif..bykkan berjalan utk memudahkan bersalin...pesan org tua.,..

23 September 
Aku bt check up dekat Klinik Kesihatan Simpang Kuala...kn buat buku baru sbb sblm ni aku check up di Ipoh...jmpa doc & doc check apa yg ptut, alhamdulillah semua ok...bby dh turun & kepala dia betul2 dah enggage...yg syok nya hati kecil ni still nk tau jantina bby even sebelum ni dah 3 kali scan dpt result yg berbeza2...so...pas ke klinik aku ke klinik lg 1 utk scan bby..hahahaha...xsabar betul ibu Amsyar ni...so, result doc bg sama mcm sblm ni...baby boy...dr awal lg aku mmg dok rs baby boy wpun 2 org doc sblm ni ckp baby girl...so dgn senang hati aku pn balik & mmg confirm dlm hati dh....baby boy...

28 September
Biasa la ptg2 lepak2 ngan mak & kakak kt pondok...sembang2...dlm kul 7 ptg...nk msk umah tetiba aku rs ada air keluar...oh! sgt terkejut hinggakan x percaya...kakak aku dh siap panik pggl mak aku...apa lg, semua org panik sedangkan aku msh mampu tersenyum...ya la, mn rs sakit pn lg time tu...sebab dh keluar air (pecah air ketuban org kata) maka time maghrib aku gerak ke hospital...eh? cam xrs apa2...betul ke aku dh nk bersalin ni...sbb still xrs apa2... nsb brg2 semua dh prepare...odw ke hospital mak aku sempat bg mkn minyak kelapa (utk menghilangkan rs sakit)..sempat la aku mkn 3 sudu...& juga minum air bunga fatimah (utk mempercepatkan pembukaan rahim)...odw ke hospital aku ada rs sakit pinggang sikit...tp xkerap...

Sempat call husband yg time tu ada kt tg malim...bgtau dh nk pegi hospital..dia siap xpercaya...hahaha..ingt aku main2...aku kt benda camni takkan nk main2 kot..so time tu jgk dia gerak blik...

Sampai hospital dh kul 8 lebih..so, doc check bukaan rahim dl...br buka 1cm..mmg air yg keluar tu air ketuban...so, doc kt kn msk wad & klu esoknya msh xbersalin, aku kn induce...msk ubt...hohoho..takut bl dgr...nk tggu msk wad adalah dlm 2 jam lebih...sempat la aku santap nasi ayam kt hospital & itu la makanan terakhir aku sblm bsalin...dlm kul 11 aku msk wad & mak abah balik...bkn leh tggu pn...dok la aku sorg2..nsb time tu dpt wad yg 1 bilik punya..hahahaha...syok.. time tu xrasa sakit sgt lg...kira dok SMS ngan husband la...dia singgah ipoh dl katanya..nk tido dl...xterus gerak ke alor star...aku pn ok la sbb aku bkn nk bsalin lg..tkpayah rush2 aku kata...

Dlm kul 1 pg, hah! sakit mula terasa...kejap2 sakit...mmg sakit...kt bahagian pinggang...rs yg xleh nak explain...aku keep continue minum minyak kelapa & air bunga fatimah...sampai habis....time sakit tu aku call nurse ckp sakit...dia check br buka 4cm..blum nk bersalin katanya...mak ai...dh sakit camni pn dia ckp blum..huhuhu..kn tunggu lagi la...nk tido mmg xboleh dh...sakit tu kerap2 dtg...utk hilangkn sikit aku bykkan bjln2...Ya Allah, dlm kul 3 pg sakit yg teramat..mmg xleh tahan dh...aku pggl nurse & bl dia check dia kt blom lg...waaaaaa...nk meraung aku! lgpun dia kata l/room penuh..xleh nk bwk aku ke sana lg...kn tggu lg!!!! geram pn ada ngn nurse tu...layan tak layan ja...huh! lastly dlm pukul 4 aku memang tak tahan sangat dah..panggil nurse & dia check dh buka 8cm...hah! baru kau kalut nk tolak aku ke l/room kan...buat aku terberanak kt situ sapa nk jwb...huhuhu...time tu nurse suruh aku amik baju bby, pampers, selimut utk d bawa ke l/room..sempat aku sambar hphone sorok dlm beg (hahahaha! hphone x dbenarkan bwk msk ok!)...Call husband kt dh nk msk l/room & dia terus gerak balik a.star..

Msk l/room dlm kul 4 lbh...sakit mmg xtahan sgt dh...asyik nk teran je time tu..betul..tp staff nurse tu ckp jgn teran lg...huhhuhuh...after siapkan apa yg ptut (psg alat utk dgr denyut jantung bby, check darah tinggi aku, mcm2 la)...time tu apa yg aku nmpk depan mata jam dinding..tik tok tik tok! lmbtnya masa ni...hanya sorg staff nurse yg ada dgn aku time tu...& dia la yg akn sambut bby aku...Alhamdulillah, tanpa melalui banyak kesulitan dalam 4-5 kali push tepat 5.01 pg (sempat kn aku tgk jam) aku selamat melahirkan...it's a boy! aku cium pipi & peluk my bby 4 the 1st time..Ya Allah, anak aku...syukur sgt2...air mata kegembiraan mengalir...pastu bby d bw ke bilik lain utk d mandikan...ermm...sementara nurse nk jahit luka tu sempat la aku lena..penat wooo...lama gak la dok dlm tu...sedar2 dh pg...dh siang pn...

Bl dh siap jahit apa semua, aku akn d biarkan berehat...time tu aku call husband bgtau berita gembira ni..dia pn dh smpai umh & amik mak aku...pastu trus ke hospital...Bila bby dh siap mandi...nurse bg utk d susukan...Ya Allah, sayu hati kala baby menyusu buat prtama kalinya...mmg anugerah yg sgt terindah...dlm kul 10 aku d hantar ke wad...& org pertama aku nmpk bl keluar dr l/room ialah husband, mak & abah...

Tu la pengalaman yg amat indah...biarpun sakit pd mulanya..tp sakit tu semua hilang bl tgk, peluk & cium si comel nih...Terima kasih Tuhan ats anugerah ini...syukur kerana memudahkan proses melahirkan anak ini...Alhamdulillah...

Beberapa jam selepas dilahirkan...RAFIEQ AMSYAR BIN RAFIZEE UZAIR...
Cahayamata ibu & papa....

No comments:

Post a Comment