03 October 2013

Edisi Rajin: Rainbow Cake for Amsyar's Birthday...


Assalamualaikum...

Finally....tabik spring dekat diri sendiri sebab berjaya akhirnya menyiapkan rainbow kek untuk birthday Amsyar...Aku memang ciwi sikit bila memanjang nak upload gambaq kek ni kat IG & kat FB...biar la...sebab aku puaih hati sebab aku buat sendiri...hahaha....ni 1st trial aku kot..harus la bangga sikit...bangga bukan riak ye...bangga dengan sendiri sebab aku mampu jugak buat...kek ni boleh tahan renyah jugak nak membuatnya...



Okey...sapa2 nak buat, ni aku share resepi.

Sumber: nuristimewa
Sumber Asal: marthastewart

Bahan-Bahan: (utk kek)


3 cwn tepung gandum @ tepung naik sendiri (aku guna tepung gandum)
4 st baking powder
1 buku (250g) butter (suhu bilik)
11/4 cwn gula kastor (kurangkan kalau xmau manis sangat)
11/2 cwn fresh milk
5 biji telur gred A (amik putih telur saja-suhu bilik)
2 st Esen Vanilla
secubit garam
Pewarna

Bahan-Bahan: (utk topping)

1 buku (250g) butter
500g cream cheese
250g gula icing

Cara-cara utk buat kek: 

- Panaskan oven dengan suhu 170oC
- Ayak tepung & baking powder. Ketepikan.
- Pukul gula kastor & butter sehingga sebati/kembang.
- Bila dah kembang masukkan telur putih sikit demi sikit. Pukul sehingga gebu
- Masukkan esen vanilla.



- Kemudian masukkan tepung berselang seli dengan susu. (Harus ikut turutan tepung ~ susu ~ tepung ~ susu ~ tepung) sampai habis...Pukul sampai semua sebati.



- Bila dah sebati, bahagikan adunan kepada 7 bahagian (resipi asal buat 6 bahagian saja)...aku saja tambah lg satu....bahagi sama rata (sukatan lebih kurang 1 1/2 senduk nasi)
- Letakkan 1sudu teh pewarna. 



 - Aku guna loyang 7"....lapik dengan baking paper (sapu butter) pastu bakar dalam oven 170oC selama 10-15 minit. 
- Bakar selapis demi selapis sebab oven kecik & loyang pun ada satu ja....jenuh menunggu satu persatu masak. 
- Bila dah masak, sejukkan kek pastu baru la lapiskan dengan cream cheese & decorate sesuka hati. 


Cara-cara untuk buat topping (cream cheese)

- Pukul butter & cream cheese sehingga sebati.
- masukkan gula icing & pukul sampai kembang.

Hasilnya...deco simple2 saja...

Kek yang sudah dipotong..alhamdulillah menjadi...lepas ni boleh buat lagi....

#### Al-tammat kisah rainbow kek ku....misi lepas ni nak try buat pavlova pulak....




2 comments:

  1. Congrats! Rainbow Cake lbih kurang cm buat kek lapis. Beza ny rainbow ni d lapis d luar loyang n d lapis dgn cream cheese. Heheh.

    ReplyDelete
  2. d yatie..

    aah...lebih kurang je...

    ReplyDelete