08 October 2014

Pregnancy Journey: Preparation & checklist....


Assalamualaikum....

Check up lepas nurse tanya...

Nurse: "Barang baby dah ready masuk beg dah?"
Aku: "Erkkk...baru beli 2-3 helai baju nurse...yang lain2 blom beli"

Aku terpinga-pinga...awai lagi kot nak prepare semua siap masuk beg...
Biasa la kan...orang suka prepare last minit memang camni...haha..
Time Amsyar dulu pun puaih kak aku berletiaq suruh pack semua...
Kalau kak aku tak berletiaq, mesti aku kalut kan? Ye la...bersalin Amsyar time 37 minggu...
Memang tak jangka pun bersalin awai...

Aku pulak jenis yang xsuka nak buat checklist bagai ni...
Semua aku pakai ingat2 ja...
Time Amsyar dulu tak terasa sangat nak prepare itu ini sebab banyak pakai barang anak kak aku...
Kali ni memang semua kena beli sendiri...
Tapi tak excited mana pun nak beli barang-barang...hahaha...


90% complete utk baby...
Nak topup baju je 2-3 helai lagi...
Cukuplah kot..nanti baby cepat besaq...
Ni campoq baju Amsyar dulu yang boleh dipakai..
Kiranya kalau baju baru ada lah dalam 2-3 helai..
Yang lain semua baju Amsyar....
Tak kisah la...janji boleh pakai kan....masih elok lagi..
Box tu beli kat TESCO je..RM 16.90...
Suka sebab besar, ada penutup & transparent gitu...
Senang, angkut tu je nanti bawak balik kampung...


So far, persiapan almost done....
Dah start pack sikit2 dalam beg nak bawak ke hospital nanti...
Mana yang ada kasi masuk dulu...
Nanti senang...tak tergopoh gapah & kelam kabut....

Checklist barang nak bawak ke hospital nanti:

Untuk Baby

1. Baby diapers / Pampers (standby je 1 pek tu)
2. Baju (3 pasang)
3. Minyak telon
4. Baby Wipes / Wet Tissue
5. Towel
6. Stokin / Sarung Tangan (3 pasang)
7. Peralatan Mandi
8. Blanket / Bedung
9. Barut
10. Bantal baby


Untuk Ibu

1. Buku Merah
2. Kad Pengenalan
3. GL (check online pun boleh, standby je GL in case hosp nak)
3. Baju (1 helai cukup buat pakai time nak balik sebab nanti pakai baju hosp)
4. Stokin kaki (2 pasang)
5. Kain Batik (1 helai)
6. Tuala Mandi
7. Tudung (2 helai)
8. Maternity Pad (1 pek)
9. Selipar
10. Peralatan mandi
11. Breast Pad
12. Nursing Bra


Ini je yang aku ingat...rasanya ini dah cukup kot...
Dapat berita wife kwn papa dah selamat bersalin..
Lebih hari dr due date 5 hari...
Alhamdulillah...tahniah Mun & Wan...
Dah jadi ibu & ayah dah...
Excited & nervous tunggu my turn pulak....
Doakan selamat semuanya...
Amin...



No comments:

Post a Comment