05 November 2014

Kes Buli....


Assalamualaikum...

Sejak dua menjak ni...banyak sangat kes buli kan..
Kat asrama la selalu nya pun...
Siap ada upload video lagi...
Apa nak jadi dengan bebudak zaman sekarang ni...
Dah nak jadi gangster pulak...
Zaman ke depan zaman anak-anak aku nanti tak tau la macam mana....


Aku dulu dok asrama jugak...
Ye la..zaman dulu kan..mana nak ada kes-kes buli ni...
Kalau ada pun, seingat aku time orentasi form 1...kena 'buli' dengan kakak senior...
Tapi 'buli' ni takde lah sampai pukul memukul, sepak terajang semua...
Aku dulu kena buli menyanyi... hahahaha... lagu Era Fazira...Ingat lagi time tu... 
Pastu ada jugak kena 'buli' tiup kipas syiling sampai berpusing...
Gila ko...sampai ke sudah la kipas tu tak berpusing...
Tu antara buli time aku dulu-dulu...time orentasi..
Lepas orentasi week, semua back to normal....
Belajar & hidup la macam biasa....


Tapi sekarang ni....teruk sangat aku tengok...
Nak salah siapa? urmmmm..salah mak bapak? salah cikgu? atau salah persekitaran? 
atau salah budak-budak tu sendiri? 
Entah la...banyak benda mempengaruhi apa yang jadi...
Aku rasa la... pengaruh tv, media sosial..antara sedikit sebanyak...
Cerita/movie yang berunsur keganasan...
Sekarang semua benda di hujung jari...
Teknologi semua canggih-canggih...
Bukan setakat kes buli, macam-macam dah kes lain sekarang...


Banyak sudut sebenarnya kita kena kaji...
Semua orang kena mainkan peranan bukan saja utk bendung masalah buli ni...
tapi masalah-masalah lain jugak...
Kesian tengok budak yang kena buli tu weh...
Trauma oooo jadinya...















Antara laporan kes buli yang dilaporkan....

Sumber: Google

No comments:

Post a Comment