26 February 2015

Raisha Amani melihat dunia... #part1


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum...


Baru dapat nak share weh kisah bersalinkan Raisha Amani ni...
Selepas 3 bulan lebih...nasib aku masih ingat dengan jelas detik-detik berharga itu...
Wah ayat bukan main!!! Sapa pun mesti tak boleh lupa punya pengalaman melahirkan anak ni..betoi dak???
Ok, experience kali ni memang betoi-betoi meninggalkan kesan mendalam kat aku...sampai tersebut perkataan 'serik' nak bersalin lagi dah...
Hahaha..walaupun bab sakit nak bersalin sampai la selamat bersalin semuanya mudah,
Tapi ada kisah selepas bersalin yang pada masa tu buat aku serik nak bersalin lagi....(yes..aku siap cakap kat papa Amsyar, serik nak bersalin dah lepas ni, cukup la 2 orang anak...hahahaha..) - over kan aku ni!!! 
Time tu aje la cakap serik pun...tapi Insyaallah kalau Dia nak bagi lagi aku terima...cuma biarlah lambat sikit...5 tahun ke..ops!! 5 tahun lagi aku dah 37 tahun..ok ke idok?? hahaha...


Alhamdulillah...Allah permudahkan semuanya..
Setelah 39 minggu 2 hari lahirlah puteri hati pada 21 November 2014...
Tepat jam 7.28 pagi, dipagi Jumaat yang mulia...
Due date adalah 26 November 2014...


13 November 2014 (Khamis)
Admit di Hospital Ipoh  semalaman gara-gara ada sikit contraction..
Actually bila pikir balik, contraction tipu-tipu ja tu...
Disebabkan time tu doktor check bukaan dah 2cm aku kena bermalam di hospital...saja la tu kan nak bagi merasa bermalam di hospital Ipoh ni...
Tapi, bila diaorang monitor kekerapan contraction tu, dan memang belum nak bersalin lagi aku boleh discharge hari Jumaat tu...
Time nak discharge tu pulak ada keluar kaler coklat sikit-sikit...
Nebes sebab 1st time macam ni & nurse pulak kata tu tanda-tanda dah...
Tapi lambat lagi nak bersalin katanya...
Cuma kena sentiasa standby la...
Nurse, boleh ke saya nak balik kampung ni?
Nurse kata boleh, tapi kalau ada apa-apa kena cepat-cepat pegi hospital berdekatan...
So, tawakal to Allah, pas discharge terus gerak balik Alor Star...
Alhamdulillah, selamat sampai kampung...


16 November 2014 (Ahad)
Checkup dekat Klinik Desa Tandop...normal check up...
Siap rempit naik moto lagi p klinik... Hahahaha...
Nasib la klinik tak jauh mana pun...
Nurse check semuanya okey...
So, tarikh last dia bagi kalau belum bersalin 25 November kena serah diri kat hospital...
Selepas tu dah takda contraction..cuma ada keluar tanda kaler coklat tu aje la...sikit & tak kerap...


21 November 2014 (Jumaat)
Pukul 3 pagi terjaga nak ke toilet...time bangun tu ada rasa bunyi 'plop' kat bahagian bawah tu...
tapi tak la rasa apa-apa...time nak tido balik, terus rasa ada air hangat mencurah-curah keluar (yes, kali ni air ketuban pecah mencurah-curah. Tak mcm time Amsyar mengalir je-sikit). errrrr..aku tak tau nak istilahkan air ketuban tu keluar mcm mana, so jadila mencurah-curah...
Time tu takde rasa apapun...macam biasa ja...takda rasa sakit atau apa...
Cuma kena gerak ke hospital cepat-cepat la sebab air ketuban dah pecah ni takut jadi apa-apa kat baby...

Kejut la mak & bagitau...terus kejut adik minta dia hantar ke hospital...papa Amsyar memang takda la...mesej dia bagitau & dia terus gerak balik...takda rezeki lagi kali ni papa nak teman ibu dalam bilik bersalin...papa selalu cakap kali ni nak teman..
Mak nak hantar tapi aku suruh mak tidor dengan Amsyar...teman kan dia...
Sebelum gerak ke hospital kiss Amsyar (syahdu time tu)....dalam hati cakap ibu pergi dulu, ibu sayang Amsyar, nanti ibu balik dengan adik (ok...sebak tiba-tiba bila ingat balik) 

Mana tau jadi apa-apa time bersalin kan...kita tak tau...
On the way ke hospital pun xdak rasa sakit apapun...
So, masuk bilik pemeriksaan diaorang check bukaan, dah 3-4cm macam tu...
Terus tolak masuk bilik bersalin...time tu dah ada rasa sakit sikit-sikit...
Kalau tak salah aku time tu pukul 4 lebih...
Masuk bilik bersalin, tunggu aja la...
Nurse masukkan ubat untuk bagi contraction cepat (tak tau ubat apa), sebab air ketuban dah pecah kan...kena cepat la kot takut effect baby kat dalam)
Time tu baru start sakit yang agak kerap...Nurse check bukaan lagi...dah 6cm...
Tapi time tu rasa macam nak teran sangat-sangat dah...memang tak boleh tahan....hahahaha...
Nurse dok suruh tunggu lagi...aku mmg tak boleh tunggu dah...
Terus diaorang siapkan barang-barang & tak lama lepas tu Raisha Amani selamat dilahirkan...
Alhamdulillah....Tepat jam 7.28 pagi...pagi Jumaat yang mulia...

Ingat lagi nurse cakap...

"Baby ni nak pakai rantai ni....nak pakai subang" - ko rasa? sah-sah la baby girl kan...Alhamdulillah...1st time tengok, ala....putih bersih...mata sepet (sah, ikut papa) & rambut lebat...syukur...terus kiss baby...sebak sebab semuanya selamat... 

Terus baby diletakkan atas aku untuk sentuhan pertama skin to skin...adalah dalam 5-10 minit macam tu kot...tak sempat pun nak bagi susukan dia...lepas tu diaorang bawa baby untuk mandi & proses-proses lain....Proses aku lak of course kena jahit...mula-mula nurse bagitau tak koyak, tapi disebabkan time Amani nak keluar, tali pusat terbelit sikit diaorang nak tarik keluar then ada la koyak sikit...sikit je..tak banyak..jahit pun tak banyak...dok imagine, kan best kalau tak koyak... hehehehe....takpe la...macam mana pun kan...janji selamat...lepas jahit semua aku berehat dalam bilik bersalin tu...

to be continued...#part2 


No comments:

Post a Comment